Rozwój poznawczy
Czujesz, że Twoje dziecko jest ponadprzeciętnie zdolne w niektórych obszarach a jednocześnie doświadcza trudności w innych?

Jak to może wyglądać na różnych etapach rozwoju?
- Rozwój poznawczy i językowy
- Opóźniony rozwój mowy lub trudności w rozumieniu nikektórych poleceń.
- Problemy z koncentracją uwagi na zadaniach.
- Trudności w rozpoznawaniu liter, cyfr, kształtów w porównaniu z rówieśnikami.
- Nierównomierne tempo uczenia się: np. szybkie zapamiętywanie wierszyków przy problemach z prostymi poleceniami.
- Funkcjonowanie codzienne
- Kłopoty z planowaniem prostych czynności samoobsługowych.
- Zbyt duże pobudzenie lub przeciwnie — wycofanie w sytuacjach wymagających skupienia.
- Zdolności szczególne
- Czasem niezwykle rozwinięta pamięć (np. do bajek, piosenek, cyfr).
- Zainteresowania wykraczające ponad wiek (np. mapa świata, tabliczka mnożenia).
- Funkcjonowanie szkolne
- Trudności w nauce czytania i pisania (ryzyko dysleksji, dysgrafii).
- Problemy z liczeniem, tabliczką mnożenia, rozumieniem pojęć matematycznych (dyskalkulia).
- Nierówny profil zdolności: świetna pamięć faktograficzna przy trudnościach w pisaniu dłuższych wypowiedzi.
- Szybkie męczenie się podczas odrabiania lekcji, frustracja.
- Emocje i zachowanie
- Spadek motywacji do nauki, zaniżona samoocena („jestem gorszy od innych”).
- Lęk przed sprawdzianami, unikanie szkoły.
- Zdolności szczególne
- Czasem wybitne zdolności w wybranych obszarach: np. matematyka, muzyka, plastyka — przy jednoczesnych dużych trudnościach w innych.
- Funkcjonowanie szkolne
- Utrwalone trudności w nauce przedmiotów wymagających czytania, pisania, liczenia.
- Problemy z organizacją nauki, planowaniem długoterminowym, pracami projektowymi.
- Dysproporcja: bardzo dobre wyniki w ulubionych dziedzinach kontra niskie oceny w innych.
- Emocje i zachowanie
- Nasilające się poczucie inności i frustracji.
- Obniżone poczucie własnej wartości, ryzyko lęku i depresji.
- Perfekcjonizm w obszarach zdolności i unikanie zadań, w których są trudności.
- Zdolności szczególne
- Wyjątkowe uzdolnienia (np. informatyczne, artystyczne, językowe) mogą maskować realne problemy w nauce.
- Ryzyko „prześlizgiwania się” przez system szkolny bez diagnozy — bo mocne strony przykrywają deficyty.
POMOC OD A DO Z
Identyfikacja trudności w nauce
Wywiad
Wywiad z rodzicami nt. dotychczasowego rozwoju dziecka, przebiegu ciąży i funkcjonowania w przedszkolu/szkole.
Test Stanford-Binet 5
Badanie inteligencji testem Stanford-Binet 5 → ocena profilu zdolności (mocne i słabe strony).
Diagnoza
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia.
Funkcje poznawcze
Ocena funkcji poznawczych: pamięci, uwagi, funkcji wykonawczych. Analiza mocnych stron i potencjalnych obszarów uzdolnień.
Diagnoza współwystępująca
Diagnoza innych zaburzeń współwystepujących (jeżeli diagnosta zaleci), np. ADHD, spektrum autyzmu, zaburzenia przetwarzania słuchowego
Ocena zespołu specjalistycznego
Konsylium zespołu diagnostycznego i opracowanie indywidualnych rekomendacji dla szkoły i rodziców.
Prezentacja wyników
Spotkanie z rodzicami i prezentacja wyników z omówieniem oraz przekazaniem pisemnej opinii psychologicznej.
Terapia
Terapia indywidualna nakierowana na budowanie stabilnej samooceny, pewności siebie oraz odporności psychicznej.
Trening funkcji poznawczych (uwaga, pamięć, organizacja)
Terapia grupowa nakierowana na ćwiczenie pewności siebie oraz asertywności w bezpiecznej przestrzeni, moderowanej przez terapeutę
Wsparcie rodzica
Gotowe ćwiczenia domowe na rozwijanie rozumowania płynnego i elastycznego myślenia (ebook)
Gotowe ćwiczenia domowe na rozwijanie wiedzy ogólnej i słownictwa (ebook)
Gotowe ćwiczenia domowe na rozwijanie rozumowania ilościowego, operacji matematycznych, myślenia liczbowo-logicznego (ebook)
Gotowe ćwiczenia domowe na rozwijanie przetwarzania wzrokowo-przestrzennego / orientacji w przestrzeni / percepcji wzrokowej (ebook)
Gotowe ćwiczenia domowe na rozwijanie pamięci roboczej / pamięci operacyjnej (ebook)
Dlaczego Kidly Acacademy?
Chcemy dodać Twojemu dziecku skrzydeł. Pomożemy mu rozwijać jego predyspozycje i zdolności oraz wyrównać deficyty w pozostałych aspektach funkcjonowania, tak aby nie przeszkadzały mu w osiąganiu jego celów i marzeń 🙂.
Nasze wielospecjalistyczne i różnorodne doświadczenie zebrane w przedszkolach, szkołach, poradniach, oddziałach psychiatrycznych i fundacjach pozwala na zaopiekowanie się nie tylko emocjami, ale również rozwojem poznawczym związanym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i młodzieży.

Skontaktuj się




